200 persones participen en la plantada d’arbres del riu Glorieta al Morell
15/10/2022

· Organitzada per l'Associació Aurora i l'Ajuntament del Morell, amb la col·laboració de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), s’ha potenciat la participació ciutadana en les tasques de conservació d’aquest espai.

· L’actuació, emmarcada en un projecte de custòdia fluvial, s’ha fet en el tram baix del riu Glorieta proper a la seva desembocadura al riu Francolí i és la segona duta a terme en els últims tres anys.

· Des de 2018, l’Associació Aurora i l’ACA tenen un acord de custòdia fluvial amb l’objectiu de millorar i preservar el tram baix del riu Francolí i l’Agència ha atorgat dues subvencions amb un import global proper als 68.000 euros.

La Granja dels Frares del Morell (Tarragonès) és un espai situat entre la desembocadura del riu Glorieta i el final del traçat d’una séquia paral·lela al riu Francolí. Aquest espai ha estat, aquest dissabte, l'escenari d'una nova jornada de voluntariat ambiental, que ha comptat amb la participació de 200 persones.

A l’activitat, organitzada per l’Associació Aurora i l’Ajuntament del Morell, i amb la col·laboració de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), hi ha assistit l’alcalde del municipi, Eloi Calbet, el director de l’ACA, Samuel Reyes, i la directora tècnica de l’Associació Aurora, Marian Bonet, entre altres autoritats.

“Després de l’experiència del 2019, avui tornem a renéixer amb aquesta activitat en un espai que ens sentim molt nostre, el riu Glorieta”, ha dit Calbet. “És un goig poder tirar endavant iniciatives com aquesta, amb l’Associació Aurora i el suport de l’ACA, que impliquen també la ciutadania i contribueixen a recuperar ambientalment el nostre territori”, ha exposat, visiblement satisfet.

“Des de l’Associació Aurora estem molt contents de poder gestionar la recuperació d’aquest tram baix del riu Francolí”, ha continuat la directora tècnica de l’entitat, “i de fer-ho al mateix temps que integrem socialment i laboralment persones amb problemes de salut mental”.

Finalment, el director de l’ACA ha apostat per tirar endavant cada vegada actuacions més verdes, a la vegada que ha ressaltat “la importància de retirar espècies invasores, com la canya, i plantar espècies autòctones”. Reyes, que era la primera vegada que participava en una jornada d’aquestes característiques, ha refermat, per acabar, “la voluntat de l’ACA de continuar invertint en iniciatives d’aquestes característiques”.

En total s'han plantat 345 plantes de dotze espècies diferents típiques d’un bosc de ribera mediterrani i de zones humides. En concret, són espècies arbòries, arbusts i plantes aquàtiques com àlbers, freixes de fulla petita, tamarius, gatells, saücs, arços blancs, joncs, lliris grocs i bogues.

S’han definit dues zones de plantació: una en l’àmbit de la bassa temporània que s’ha creat en el marc del projecte, i l’altra, al marge dret d’un tram del riu Glorieta. A l’interior del tancat de la bassa s’hi han plantat espècies aquàtiques per acabar de crear un hàbitat propici i amb suficient refugi per als amfibis i la resta d’organismes aquàtics. Amb aquestes plantacions es busca consolidar la vegetació de ribera en diferents àmbits del tram baix del riu Glorieta i augmentar la seva biodiversitat. Recuperant diferents trams del riu s’estarà afavorint la seva funció de connector biològic, augmentant la mobilitat de la fauna.

Actuacions dutes a terme

En el marc del projecte s’han desbrossat 3.232 m2 de canyar, s’ha extret rizoma en 360 m2 i s’ha actuat sobre una superfície de 1.161 m2 de nuclis d’ailant i falsa acàcia. També s’ha creat una bassa temporània per a organismes aquàtics a l’espai de la Granja dels Frares. Justament a l’espai de la bassa s’han instal·lat dos plafons interpretatius: un d’explicatiu de la bassa i un del projecte en general i de la biodiversitat de tot l’entorn. Uns treballs que ha realitzat una brigada forestal de l’Associació Aurora, que integra socialment i laboralment persones amb problemes de salut mental.

Acords de custòdia fluvial

Des del mes de gener de 2018, l’ACA i l’Associació Aurora tenen en vigor un conveni de custòdia fluvial per preservar i protegir el tram baix del riu Francolí. Uns anys després, el mes de setembre de 2021, van signar un nou conveni de custòdia fluvial per a la protecció del riu Glorieta.

Entre 2018 i 2021, l’ACA ha atorgat dos ajuts a l’Associació Aurora per a la recuperació de riberes amb acords de custòdia fluvial, per un import global proper als 68.000 euros, per a la millora del riu Francolí i del riu Glorieta a l’altura de la Granja dels Frares.