AURORA recupera la Ruta del Rec de la Vila de la Selva del Camp
09/12/2014

El president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, i el director territorial de "la Caixa" a Catalunya, Jaume Masana, han visitat  avui els treballs de millora de la Ruta del Rec de la Vila. Un itinerari que segueix l’antic recorregut de l’aigua que abastia el poble de la Selva del Camp i els molins fariners que es trobaven en el seu recorregut. A l'acte, també hi han estat presents l'alcalde de la Selva del Camp, Josep M. Puig; la diputada de Medi Ambient Salut pública i Territori de la Diputació, Núria Crivillé; el diputat Josep Masdeu,  el director d'Institucions de "la Caixa" a Tarragona, Eduard Gené; i els responsables de l’Associació Aurora.

Abans de portar a terme aquesta iniciativa, aquest itinerari, amb més de 600 anys d’història, es trobava en estat d’abandonament i era pràcticament intransitable a causa de la gran quantitat de vegetació acumulada. Ara, gràcies als projectes de Millora de l’Obra Social "la Caixa" i la Diputació de Tarragona, i als treballs que ha realitzat la brigada forestal de l’Associació Aurora de Tarragona,  que integra persones amb malaltia mental, s’ha recuperat i actualment es pot recórrer per observar els monuments i indrets que l’acompanyen.

Els treballs, que s'han dut a terme en una zona de 8.000 m2 al llarg de 2 kilòmetres, han estat exhaustius, amb un resultat molt positiu i amb una nova troballa: la d’un pont que estava totalment cobert per la vegetació en una zona on hi havia un petit abocador. Aquest pont l’han anomenat Pont del Torrent de l’Ordiet.

Les actuacions s’han centrat sobretot en la desbrossada de la vegetació herbàcia i arbustiva que envaïa bona part del camí, així com la retirada de troncs secs i la tala d’arbres i arbusts que s'han trobat al mig del camí. Pel que fa a les restes vegetals, en el cas de la vegetació herbàcia com ara l’esbarzer o la canya, s’han triturat in situ. En el cas de les espècies arbòries i els arbusts i les restes vegetals, s’han retirat i portat a la deixalleria municipal de la Selva del Camp.  A més de la desbrossada del camí, també s’han realitzat les podes dels arbres a costat i costat del camí per tal que no entorpeixin el pas dels vianants.

Durant la visita celebrada aquest matí, Josep Poblet, ha destacat que des de la Diputació "impulsem aliances estratègiques amb agents del territori que fan realitat projectes com aquest, amb un pes històric extraordinari". Aquestes iniciatives fan possible "un punt de trobada entre persones de fragilitat social i espais de fragilitat natural", motiu pel qual tot el territori hi surt beneficiat.

El president de la Diputació ha ressaltat l'estreta col·laboració que des de l'any 2006 hi ha establerta amb l'Obra Social "la Caixa", i que ha permès dur a terme més de 90 actuacions mediambientals arreu del Camp de Tarragona i de les Terres de l'Ebre, a través de les quals s'han beneficiat 538 persones en risc d'exclusió social. En aquest sentit, el director territorial de "la Caixa" a Catalunya, Jaume Masana, ha qualificat aquests projectes "d'innovadors, ja que uneixen les millores mediambientals amb l'ajut a les persones més desafavorides". Masana ha posat de manifest que per a poder dur a terme aquestes iniciatives és imprescindible comptar amb l'ajut de la Diputació de Tarragona i d'associacions sense ànim de lucre, com l'Associació Aurora.

Finalment, l'alcalde de la Selva del Camp ha afirmat que "la recuperació de la Ruta del Rec de la Vila és una gran fita per a nosaltres", ja que posa punt i final als més de 50 anys que portava en desús i recupera part del nostre patrimoni local. A més, Puig ha destacat que a partir d'ara aquesta ruta es convertirà en una via verda, per on els veïns i els visitants podran passejar, fer esport i conèixer nous indrets del nostre territori.