Projecte de millora de la connectivitat de l'entorn fluvial del torrent Garidells
27/03/2023

El projecte de millora de la connectivitat de l’entorn fluvial del torrent dels Garidells busca restaurar un espai molt degradat per la presència de vegetació invasora i recuperar trams de bosc de ribera per a millorar la connectivitat de la conca. Per fer-ho, s’eliminaran espècies com la canya o el miraguà fals i es plantaran 400 plantes autòctones de 12 espècies diferents típiques de ribera.

El projecte s’emmarca en la convocatòria de subvencions de la Diputació de Tarragona per Centres Especials de Treball i empreses d’inserció sociolaboral, per la conservació i millora d’espais naturals. També compta amb el suport de l’Ajuntament dels Garidells.

Els treballs al torrent van iniciar el passat 20 de març i està previst que finalitzin al mes de setembre, al cap de 7 mesos. Les actuacions les duran a terme una brigada forestal del centre especial de treball de l’Associació Aurora, que integra laboralment aquest col·lectiu de persones amb problemes de salut mental.

S’actuarà en dues fases. Una primera, de març a maig, en que es desbrossarà la canya, s’eliminarà el miraguà, es retirarà fusta morta de la llera del riu i es realitzaran les plantacions. I una segona fase, de juny a setembre, en que es realitzarà un control de rebrot de les espècies invasores, es durà a terme el manteniment de les plantacions, s’instal·larà un plafó informatiu i es realitzarà una visita oberta a les veïnes i veïns del municipi de Garidells.

La revegetació de l’espai es realitzarà amb espècies tan pròpies del bosc de ribera com ho són l’àlber, el saüc, el gatell, el freixe de fulla petita, el tamariu, la boga de fulla estreta o el jonc, entre d’altres.

La zona d’actuació es situa en un tram de l’anomenat també torrent del Bogatell al seu pas pel municipi dels Garidells. La llargada del tram on s’actuarà és de 290 m i la superfície total de l’àmbit d’actuació és de 4.530 m2.

Aquesta actuació compta amb la col·laboració de la Diputació de Tarragona i l'import subvencionat és de 25.000€.