L’Associació Aurora restaura i millora la biodiversitat fluvial del Torrent dels Garidells en el marc d'una convocatòria de subvencions de la Diputació de Tarragona
28/03/2022

El projecte de restauració i millora de de la biodiversitat fluvial del torrent dels Garidells busca restaurar els valors ecològics de l’espai mitjançant l’eliminació de vegetació invasora, com ara la canya i el miraguà, i la consolidació del bosc de ribera mitjançant la plantació de 542 plantes autòctones de 14 espècies diferents típiques de ribera.

El projecte s’emmarca en la convocatòria de subvencions de la Diputació de Tarragona per a Centres Especials de Treball per a la conservació i millora d’espais naturals. També compta amb el suport de l’Ajuntament dels Garidells.

Desenvolupament dels treballs

Els treballs al torrent van iniciar el passat 14 de febrer i està previst que finalitzin al mes de setembre. Les actuacions les durà a terme una brigada forestal del centre especial de treball de l’Associació Aurora, que integra laboralment persones amb problemes de salut mental.

S’actuarà en dues fases. Una primera, de febrer a març, en que es desbrossarà la canya, s’extraurà el seu rizoma, s’eliminarà el miraguà i es realitzaran les plantacions. I una segona fase, de maig a setembre, en que es realitzarà un control de rebrot de les espècies invasores i es durà a terme el manteniment de les plantacions.

La revegetació de l’espai es realitzarà amb espècies pròpies del bosc de ribera com són l’àlber, el saüc, el gatell, el freixe de fulla petita, el tamariu, la boga de fulla estreta o el jonc, entre d’altres.

La zona d’actuació es situa en un tram de l’anomenat també torrent del Bogatell al seu pas pel municipi dels Garidells. La llargada del tram on s’actuarà és de 430 m i la superfície total de l’àmbit d’actuació és de 7.229 m2.

El vessant social

A part de la millora ambiental de l’espai, el projecte també té un objectiu social molt important. A través de projectes com aquest, l’Associació Aurora contribueix a la millora de la qualitat de vida i a la inserció laboral de persones amb problemes de salut mental, un col·lectiu en risc d’exclusió social i considerat d’especials dificultats d’inserció.

També aquesta actuació pretén aproximar als veïns al torrent dels Garidells, que coneguin l’espai i que el puguin gaudir.