L’Ajuntament del Morell i l’Associació Aurora organitzen la 3a plantada del municipi a l’entorn de la Granja dels Frares
21/03/2022

La iniciativa, que es realitzarà els dies 30 i 31 de març i 1 i 4 d’abril, tindrà com a protagonistes l’alumnat de l’escola Ventura Gassol i de l’INS El Morell.

El projecte forma part de les accions de millora de la biodiversitat del municipi a l’entorn del riu Francolí.

L’entorn fluvial de la Granja dels Frares és, un cop més, l’espai triat per tal de realitzar la 3a plantada popular del Morell. Una àrea singular que, a més de ser un lloc emblemàtic i de gran interès cultural, es troba en la confluència de dos rius, el Francolí i el Glorieta. Aquest fet és un dels principals motius que mouen l’Ajuntament del Morell i l’Associació Aurora a continuar impulsant el projecte de recuperació del bosc de ribera al curs baix del riu Francolí, dins del qual s’emmarca aquesta nova edició de l’activitat. Un projecte que té l’objectiu de preservar els valors naturals de l’espai i, alhora, involucrar la ciutadania en la seva conservació.

Així, i tenint en compte l’experiència de l’any passat, es mantindrà el mateix format i tornarà a ser una plantada escolar, amb l’alumnat de l’escola Ventura Gassol i l’INS El Morell com a protagonistes. Enguany, però, la plantada es realitzarà en dos espais diferenciats i  alhora adjacents.

Es pretén dur a terme tant una plantació a la zona d’aparcament de vehicles, davant la Granja dels Frares, com també completar la tanca vegetal que es va iniciar l’any passat. En total es plantaran 131 plantes.

Pel que fa a la zona d’aparcament, es buscarà augmentar-ne la diversitat arbòria, tot plantant alzines, roures de fulla petita i lledoners en un espai on, actualment, només hi ha freixes de fulla petita. En aquest espai es plantaran 51 arbres. En el cas de la tanca vegetal, es plantaran espècies arbustives com ara el tamariu, el llentiscle, l’aloc i el romaní, per acabar de completar-la. En aquesta zona es plantaran 80 arbusts.

Totes les plantes són espècies autòctones típiques d’ambients mediterranis, perfectament adaptades a zones forestals contigües a espais fluvials, com és el cas de l’espai de plantació.

L’activitat se celebrarà els dies 30 i 31 de març i 1 i 4 d’abril amb l’alumnat de 6è d’educació primària de l’escola Ventura Gassol i de 1r d’ESO de l’INS El Morell. L’espai on s’intervindrà ja haurà estat desbrossat prèviament per la brigada forestal del centre especial de treball de l’Associació Aurora, per tal que l’activitat es desenvolupi correctament. Posteriorment a la plantada, l’entitat serà l’encarregada de realitzar el manteniment necessari.

L’educació ambiental

Amb aquesta activitat es pretén implicar els més joves en l’àmbit de la conservació dels entorns naturals que tenen més a prop de casa. Moltes vegades es tracta d’espais que no coneixen, i jornades com aquesta els apropen a la natura i els ajuden a descobrir el potencial ecològic i la biodiversitat que poden arribar a albergar. Sens dubte, els permetrà tenir un major coneixement i sensibilització envers el medi natural.

Vessant social de l’Associació Aurora

L’Associació Aurora és una entitat social sense ànim de lucre que té com a objectius la millora de la qualitat de vida de les persones amb problemes de salut mental i dels seus familiars, així com la defensa dels seus drets. A la vegada, treballa també la protecció, la conservació i la millora del medi ambient. Entre les diferents activitats que desenvolupa destaquen l’execució de projectes de recuperació d’espais fluvials, així com la custòdia del territori i la conservació de la biodiversitat d’espais naturals.

El Morell, 21 de març de 2022